zondag 27 februari 2011

Bouwmaterialen

Hoe ver ben ik eigenlijk met MijnDroomfabriek?
Levert het wel wat op? Na het lezen van het boek Plan B, het roer om in je carrière, zakt de moed me even in de schoenen. In dit boek, geschreven door Sabine Leenhouts, worden de koerswijzigingen in de loopbaan van 20 mensen beschreven. Ik dacht inspiratie te halen uit deze verhalen maar het tegendeel gebeurt. Het zijn allemaal verhalen van mensen die 'het' al weten, al gedaan hebben waar ik nog zo midden in zit. Zij kunnen al terug kijken en zien hoe hun keuzes hebben uitgepakt. Die periode van 'het nog niet weten' beslaat in elk verhaal maar een paar regels. Pfff... 


In een gesprek met mijn eigen lieve persoonlijke thuiscoach wordt duidelijk dat ik best wel al wat weet maar vooral nog niet zie hoe het bij elkaar past en hoe ik er in de toekomst mijn geld mee kan verdienen. We komen tot de conclusie dat ik nog in de fase zit van het verzamelen van bouwmaterialen voor MijnDroomfabriek. Dit gebeurt niet op een gestructureerde manier. Dan vind ik eens een stapeltje stenen, wat ik denk te kunnen gebruiken. Vervolgens liggen er nog ergens wat zakken met zand of cement, houten latten en soms een mooi oud raampje. De meeste materialen die ik verzamel zal ik nodig hebben. Sommige zullen wat langer blijven liggen of zal ik helemaal niet gebruiken. Zolang de architect, en dat ben ik volgens mij toch echt zelf, zijn plan nog niet klaar heeft, kan de fabriek nog niet gebouwd worden. Dat wil niet zeggen dat ik de gevonden materialen niet kan gebruiken!

Wat heb ik tot nu toe gevonden?
  • Zoals ik er nu in sta wil ik heel erg graag iets voor mezelf beginnen. Ik vind het fijn mijn eigen dag in te kunnen delen en zelf te bepalen waar ik wel of niet mee aan de slag ga.
  • Ik vind het leuk activiteiten van begin tot eind te organiseren. Dit kan bijvoorbeeld een personeelsfeest zijn rondom een bepaald thema, een workshop waarin bepaalde vaardigheden aan bod komen of andere zaken die opgezet worden.
  • Daarnaast vind ik het leuk om mijn gedachten op papier te zetten. Dit kan een beleidsstuk zijn maar ook een informatiefolder of een tekst voor een website.
  • Ook de vormgeving vind ik interessant. Hoe ziet iets er uit en hoe kun je er voor zorgen dat een flyer of een cv aanspreekt? Ik vind het heerlijk om daar mee bezig te zijn en zou hier ook wel meer over willen weten.
  • Ik werk graag op mezelf. Als ik aan het werk ben vind ik het prima om alleen te zijn met mijn gedachten. Uitzoeken hoe iets moet of wat de laatste nieuwe manier van werken is. Het lezen van boeken en het zoeken op internet zijn zaken waar ik graag mijn tijd mee vul. 
  • Naast dit werken op mezelf vind ik het heerlijk om geregeld contact te hebben met allerlei verschillende mensen. Liefst met mensen die vol enthousiasme bezig zijn met hun passie. Dit levert mij veel energie op. 
  • Ik hou er van om naar mogelijkheden te kijken en te zoeken. Hoe kunnen we er voor zorgen dat 'dat wat we voor ogen hebben' ook gaat lukken? Hoe kan ik er voor zorgen dat zaken beter gaan lopen? Dat zijn vragen waar ik mee bezig ben en waar ik ook op professioneel gebied graag mee aan de slag wil.
  • Daarbij ga ik uit van de kracht en het positieve van mensen. Iedereen heeft zijn talent, maak hier ook gebruik van. Dat levert een win-win situatie op zowel op persoonlijk vlak als voor de betreffende organisatie.
  • De thema's binnen mijn vakgebied die mij uitermate interesseren zijn talentmanagement, het nieuwe werken, het gebruik van Social Media en persoonlijke ontwikkeling. Ik merk dat ik ook dan, uitga van de kracht van medewerkers. Naar mijn idee kan veel meer met de medewerker samengewerkt worden. Treedt vaker in overleg met elkaar. Maak gebruik van interne crowdsourcing.

Best al een boel bouwstenen, als ik het zo bekijk. Ik zal er vast nog een paar vergeten zijn te noemen. Misschien kan ik nu nog eens het boek induiken om te kijken welke stukken me het meest aanspreken. Wat vind ik ook van toepassing op mezelf? Welke steentjes uit het boek kan ik gebruiken voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling? Hoe gaat MijnDroomfabriek er straks uit zien?

2 opmerkingen:

  1. Een mooie metafoor! Je hebt veel verschillende materialen in huis om iets op te bouwen. En als ik er een steentje aan kan bijdragen door te luisteren en eens te sparren dan doe ik dat met liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar wil ik graag gebruik van maken!

    BeantwoordenVerwijderen