maandag 7 februari 2011

Bonnefanten

Ik ben nog na aan het genieten van het afgelopen weekend!
Gisteren ben ik naar het Bonnefantenmuseum in Maastricht geweest. De laatste keer dat ik daar binnen ben geweest, was in mijn studententijd. Het museum lag toen nog midden in de stad. Nu, ruim 20 jaar later, ligt het in de wijk Céramique. Het gebouw maakt meteen al een positieve indruk. We worden welkom geheten door een meneer die er duidelijk met veel plezier werkt. Hij verkoopt de kaartjes en vertelt wat er te zien is.


Eenmaal binnen bezoeken we de tentoonstelling Augenspiel. Hier wordt oude en nieuwe kunst naast elkaar gehangen. Heerlijk om er rond te dwalen! Ik geniet van de schilderijen en objecten en verwonder me af en toe over de bedoelingen van de kunstenaar. Onze dochter bekijkt de schilderijen vanuit een speurtocht van het Huis Anubis. Voor haar een prima manier om de verschillende kunstobjecten wat beter te onderzoeken.


We hebben geluk, want in de toren van het Bonnefanten is vanaf dit weekend weer de Spiraal van Sol LeWit te zien. Het klinkt zo simpel maar het effect is overweldigend. Officieel heet het kunstwerk: Walldrawing #801: Spiral, 1996. Er hangen ook een aantal andere kunstwerken van Sol LeWit in het Bonnefanten. In het boekje lees ik dat het hem vooral ging om het concept. De uitvoering kon ook prima in handen van assistenten gelegd worden. Dus eigenlijk was hij meer een ideeënbedenker. 






Er is op dit moment ook een tijdelijke tentoonstelling van Francis Alÿs. Ik werd vooral aangetrokken door zijn filmpjes over 2 mensen die elkaar moeten vinden in Venetië; Duet Venezia en de Guards die door Londen lopen en elkaar tegen komen. Ook de matjes waar je echt over mag lopen zijn leuk. Het wordt nog leuker als je de verhalen leest achter de kunstwerken. Dat is ook wat me het meest aanspreekt. Een idee hebben en dit over proberen te brengen aan het publiek. Bij de ruimtes waar de filmpjes draaien zijn vitrines waarin je het ontwerpproces kunt volgen. Boeiend!


Als ons hoofd wat vol begint te raken gaan we naar Coffeelovers waar we een heerlijk kopje koffie drinken en een lekker broodje eten. Dat is echt genieten! Jammer dat ze geen vestiging in Roermond hebben. Op weg naar huis merk ik dat ik in het museum alleen maar met mijn gedachten in het museum ben geweest. Heel mindful! Ik merk dat het me energie geeft. 
Zou het niet mooi zijn als je de wereld van de kunst en de werkende wereld veel meer in elkaar laat vloeien. Zo zou er een mooie wisselwerking kunnen ontstaan tussen verschillende werelden. Mij inspireert het in elk geval en ik neem me dan ook voor om vaker een museum of een tentoonstelling te bezoeken. Ik snap weer beter waarom ik ooit heb gekozen voor een opleiding aan de kunstacademie. De wereld van kunst en cultuur inspireert en intrigeert me. Het lijkt me een prettige werkomgeving, ook als je niet als kunstenaar werkt.


Een dag later merk ik dat het werk van Sol LeWit blijft hangen. Ook zijn manier van werken biedt aanknopingspunten. In mijn ogen en met de beperkte kennis die ik nu heb, was hij meer een ideeënbedenker. Je hoeft niet alles zelf uit te voeren. Hij bracht zijn ideeën wel aan de man, hij laat iedereen weten wat hij wil. Zo werkt het ook met andere ideeën. Als je wil dat mensen aan de slag gaan met ideeën dan zullen die ideeën eerst in een vorm gegoten moeten worden die aanspreekt en moet je de ideeën verspreiden.


Al met al een zondag die me een stukje van mezelf terug geeft. Een stukje waar ik vanaf nu zeker weer wat vaker aandacht aan ga schenken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten